dinsdag 2 juni 2020

I Can't Breathe!


Waar moet ik beginnen. Heb er deze nacht over liggen doormalen of ik hierover iets moet schrijven. Het is een gevoelig onderwerp. Wat kan en mag ik hierover zeggen? Velen onder jullie hoorden wellicht het nieuws en zagen de hartverscheurende video van George Floyd. Voor wie niet op de hoogte is, het gaat over een video die de wereld rond ging waarbij een blanke politieagent in Minneapolis een zwarte man bij arrestatie, op verdenking van het vervalsen van een 20 dollarbiljet, met zijn knie op de nek tegen de grond aangedrukt houd en dit wel 10 minuten lang. Floyd riep meerdere keren dat hij geen adem kreeg en smeekte de agent om zijn knie weg te halen, maar dat deed de agent niet. Ook de drie omstaande agenten kwamen niet tussenbeide en hielden hem tegen de grond gedrukt. George verstikte en overleed ter plaatse. Hierna is als het ware een bom ontploft die wereldwijd niet onopgemerkt gaat. En eerlijk gezegd verwondert mij dit niet. De laatste weken zag ik steeds meer en meer video’s opduiken op al mijn sociale media platformen van gevallen van racisme in de Verenigde Staten, denk maar aan die vrouw die haar hond bijna opging terwijl ze zwaar te keer ging tegen een zwarte man in Central Park.


“I have a dream”: de droom die uit elkaar viel


Bij gevolg zijn er tijdens deze pandemie massale protesten aan de gang. Of ik tijdens deze tijden daar een voorstander van ben? Absoluut niet, mensen brengen zichzelf en de gezondheid van anderen in gevaar hiermee. Aan de andere kant begrijp ik dat de situatie niet meer verder kan zoals ze is en dat mensen wanhopig zijn. Je moet weten, dat dit een situatie is die al jaren aan de gang is. Veel verandering heeft het nog niet teweeg gebracht, de vraag is dan of het deze keer wel voor structurele verandering zal zorgen.

In het jaar 1955 verzette de zwarte gemeenschap onder leiding van Martin Luther King zich tegen de arrestatie van Rosa Parks. De reden van haar arrestatie; ze weigerde van haar plaats op te staan in de bus toen een blanke vrouw haar dit vroeg en overtrad hierdoor de wet. Martin Luther King kwam op voor de burgerrechten van de zwarte Amerikanen, hij kwam op tegen discriminatie, hij kwam op voor gelijkheid. In 1963 gaf hij zijn bekendste speech ooit, kort hierna ontving hij de Nobelprijs voor de vrede en krijgen zwarten het kiesrecht. In het jaar 1968 werd Martin Luther King vermoord, wat bij gevolg protesten teweeg bracht.


LA Riots 1992
1992, de Rodney King-Opstand (The Rodney King Uprising). Deze rellen ontstonden nadat vier politieagenten van de LAPD (Los Angeles Police Department) werden vrijgesproken door een voornamelijk blanke jury voor buitensporig politiegeweld bij de arrestatie van Rodney King. Naast de situatie rond de arrestatie van King, waren er nog meer oorzaken voor de opstanden. Hoge werkloosheid in de buurt waar de rellen plaats vonden en de LAPD die erom bekend stonden racistisch te zijn. Daarnaast waren de mensen van Los Angeles geheel ontevreden en verontwaardigd door de uitspraak van Soon Ja Du, die een 15- jarig zwart meisje in de rug schoot. Hij werd veroordeeld voor doodslag met een voorwaardelijke celstraf van 5 jaar, 400 uur werkstraf en een boete van 500 dollar. En een laatste punt was de wapenstilstand tussen twee straatbendes, de Bloods en de Crips, die samen begonnen te werken tegen de politie. Een jaar na de rellen, kwam er een nieuwe uitspraak. Dit keer werden de agenten schuldig bevonden voor schending van de burgerrechten.


In 2015 voerden activisten van Black Lives Matter 18 dagen lang protest nadat Jamar Clark om het leven werd gebracht door twee agenten die hem neerschoten. De agenten werden niet voor het gerecht gebracht en kwamen er vanaf met betaald verlof. Het is een woord tegen woord conflict. De agent in kwestie beweerd dat Clark niet gehand boeit was en naar hun wapen probeerde te grijpen en schoten hem dood uit angst dat hij hen zou neerschieten. Een ooggetuige beweerd dan weer dat Jamar Clark effectief gehand boeit was en zich niet verzette.


De gewelddadige protesten?


Protesten Verenigde Staten
Wat we nu zien in de media, zijn de hevige protesten die aan de gang zijn. Waar in de meeste steden sprake is van vreedzame protesten is er in sommige steden sprake van geweld. Natuurlijk wordt dit dan uitvergroot door de media. Nogmaals, ik ben geen voorstander van, al dan niet vreedzame, protesten. Ook al lopen ze rond met een mondmasker. Maar ik voel hun woede, hun verontwaardiging, pijn, angst en verdriet. Een jarenlange opstapeling van incidenten rond politiegeweld, discriminatie en rassenongelijkheid. Tijdens deze pandemie zijn de verschillen tussen zwart en wit nog meer naar voor gekomen, waar de blanken wederom privileges hebben die voor veel zwarte Amerikanen niet bestaand zijn. De betogers willen gelijkheid en verandering van het systeem, maar protesteren nu vooral omdat ze willen dat de 3 andere agenten ook gestraft zouden worden.
Zoals je misschien zelf al op het nieuws vernam, is er reeds een dode gevallen, zijn er duizenden mensen gearresteerd en zijn er ook mensen met een andere agenda die er zijn om de vandaal uit te hangen. Reeds twee agenten werden ook al ontslagen wegens geweld en een trucker reed in op de massa, gelukkig vielen er geen doden of gewonden en de chauffeur werd gearresteerd en wordt beschuldigd voor mishandeling. Vooral in New York en Washington wordt er hard opgetreden. Politie reageert met geweld naar demonstranten die wel vreedzaam protesteren. Traangas gooien naar kinderen, COVID-19 maskers van het gezicht trekken om daarna traangas in het gezicht te spuiten.



Zwijgen is geen optie!


Beeld jezelf eens in dat je elke ochtend volgende zin moet inoefenen voor het geval je tegengehouden wordt door de politie: “Mijn naam is, ik ben zo oud en heb geen wapen bij de hand en vorm geen gevaar.” Stel je eens voor dat we bij het zien van agent schrik moeten hebben voor ons leven omdat het pigment in onze huid de aanleiding tot verdachtmaking, arrestatie en misdaad kan zijn. Stel je eens voor dat je hardhandig wordt gearresteerd omdat je simpelweg vraagt naar de reden waarom je wordt tegengehouden. Kan je je inbeelden dat onze ouders ons op hele jonge leeftijd aan de ontbijttafel neerzetten en ons leren hoe moeten reageren wanneer we in aanraking komen met de politie? Het antwoord is nee, als wit persoon kan je je dit onmogelijk voorstellen.


De beelden hebben zich nu wereldwijd verspreid, ook in België. Nu moet ik toegeven dat ik de eerste dagen enorm gefrustreerd was hoeveel mensen het aan hun neus voorbij laten gaan. Velen denken waarschijnlijk dat dit een probleem is in Amerika, wij kunnen niets doen vanuit ons Belgen landje. Het is pas nu de laatste dagen dat ik zo hier en daar Belgen met een groot platform lichtjes zie posten over wat er gaande is in de Verenigde Staten. En toch heb ik het gevoel dat mensen het niet door hebben. Dit is meer dan enkel Amerika, RACISME is hier ook!

Hier in België is racisme ook aanwezig. De vele video's van dergelijke situaties die op het internet verschijnen. Toen ik enkele jaren geleden vrijwilligerswerk deed bij anderstalige nieuwkomers, hoorde ik schrijnende verhalen. Ook een vriendin kwam laatst nog in aanraking met racisme op de trein naar huis. Ze belde me op, helemaal overstuur en vertelde me wat er was gebeurd. Mijn hart brak voor haar, maar ik was vooral boos. Boos dat mensen zoiets doen en vooral op mezelf omdat ik er niet bij was om het voor haar op te nemen. Het is schrijnend dat zelfs sommige politici wegkomen met dergelijke uitspraken. Wat nog veel erger is, dat mensen gewoon meedoen. En de mensen die het wel opnemen voor de groepen waarop ze het gemunt hebben komen in het dovenpotje terecht.


Met deze blogpost hoop ik ergens een oproep te doen om jezelf te informeren over racisme en in gesprek te gaan met verschillende bevolkingsgroepen. Luister naar je medemensen. En met luisteren bedoel ik echt luisteren. Volg organisaties met de expertise, lees boeken, luister podcasts en bekijk films. Vergelijk het met een kind die gepest wordt op school. Kinderen worden aangespoord om niet toe te kijken maar het op te nemen voor de gepeste persoon. Want niets doen is even erg als meedoen, toch?


Films voor de liefhebbers


Hieronder heb ik een kleine lijst met films en enkele fragmenten, die de situatie en de achterliggende emoties in Amerika duidelijk maken, de meeste onder deze films heb ik zelf gezien. De andere werden mij aangeraden.

  •      Freedom Writers (In mijn eerste blogpost '#NiceToMeetYa' kan je de trailer van de film reeds terugvinden, dit is één van mijn favoriete fragmenten uit de film)

  •     13th

  •     American Son

  •    Dear White People

  •    See You Yesterday

  •    When They See Us

  •    Selma

  •    12 Years a Slave



Bronnen:


5 opmerkingen:

  1. Zo jammer dat er de dag van vandaag nog steeds zoveel racisme en discriminatie is in de wereld. Hopelijk komt hier ooit een einde aan, alleen vrees ik dat dit nooit zal weg gaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Black Lives Matter! Een zeer belangrijk onderwerp de dag van vandaag die zeker niet meer weg te denken is. Helaas komt racisme nog te veel voor en niet alleen in opmerkingen maar ook in daden, zoals deze helaas. Ik weet niet zo goed of ik voorstander ben van deze protesten tijdens deze periode. Ik denk van wel aangezien ik op de beelden veel zie dat mensen een mondmasker dragen en wel hun verantwoordelijkheid opnemen. En idd zwijgen is geen optie. Misschien nog een interessant stukje geschiedenis dat ik zag passeren op het nieuws hier omtrent. In Ekeren is het Standbeeld van Leopold II in brand gestoken, niet de beste actie maar wel een actie met een verwijzing naar de geschiedenis. In Congo Vrijstaat zijn er verschrikkelijke zaken gebeurd onder zijn bewind. Het is een zwarte bladzijde in onze geschiedenis met gruwelverhalen over martelingen en onthoofdingen. Dus niet alleen in de VS is er fysiek protest met een link naar de geschiedenis maar ook in ons klein belgen landje. Hieronder kan je nog een link terugvinden omtrent een artikel erover. https://www.gva.be/cnt/dmf20200604_04980889/standbeeld-leopold-ii-ekeren-in-brand-gestoken-schade-lijkt-nu-onherstelbaar

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook lang nagedacht om er een stuk over te schrijven. Wat mij tegen hield is het feit dat er nu veel aandacht aan gegeven wordt maar tergelijkertijd doet de politieke wereld maar verder met mensen discrimineren. Dit zou een dagelijks strijd moeten zijn......

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Na enkele dagen de gebeurtenissen te volgen in Amerika had ik ook een blogpost geschreven over George Floyd. Helaas viel mijn computer uit toen ik bijna klaar was en ben ik alles kwijt. Tof dat je hier iets over schrijft. Racisme wordt al veel te lang geminimaliseerd, ook in België. De laatste jaren zien we hier een stijging van incidenten. Mensen zouden dan ook 2 keer moeten nadenken op welke partijen ze stemmen, want dit is geen toeval.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik ben zeer blij dat de blm beweging nu opgang komt, maar ik hoop dat dit dan ook zal blijven duren, en dat het niet enkel nu is omdat dit nu gebeurd is, ik hoop dat er echt iets veranderd deze keer. want dit is echt nodig ! het is nodig dat er eindelijk eens iets veranderd!

    BeantwoordenVerwijderen

Ons Koloniaal “Verleden”

Naar aanleiding van de ‘Black Lives Matter’ beweging en de verschillende berichten in de actualiteit rond de standbeelden van Leopold II, h...